Spendanalyse
Spendanalyse
De Spendanalyse
Wilt u ook uw inkopen optimaliseren?
Efficiënter en effectiever inkopen; het lijkt vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is het mogelijk. Houd uw inkoopproces in uw organisatie tegen het licht met de Spend Analyse. De Spend Analyse is gebaseerd op gedegen kennis van inkoopmanagement en is een kwantitatief onderzoek naar de inkoop in uw organisatie.
Uw huidige inkoopsituatie wordt nauwkeurig in beeld. Op basis hiervan ontvangt u concrete verbetervoorstellen. U kunt direct aan de slag met de besparingsacties.
Hoe werkt de Spend Analyse?
In de Spend Analyse wordt de beschikbare data in uw crediteurenadministratie aan een zorgvuldig onderzoek onderworpen. Dit levert representatieve informatie op om een aantal basisvragen te beantwoorden:
- Wat koopt u in?
- In welke hoeveelheden?
- Bij wie koopt u in?
- Met welke inkoopfrequentie?
- Welke afdelingen kopen in?
Op basis van het onderzoek kunnen de resultaten uitgesplitst worden naar inkoop(product)groep, afdeling of vestiging, budgethouder, leverancier, geografische spreiding en Kraljic-kwadrant. U krijgt een overzichtelijk rapport. De visuele presentatie helpt snel inzicht te krijgen in de uitkomsten. U bepaalt zelf, eventueel na een concreet advies, welke vervolgstappen nodig zijn om uw besparingsdoelstellingen te behalen.
Waarom kiezen voor een Spend Analyse?
ICT Inkoop- en Adviesbureau is al meer dan 20 jaar gespecialiseerd in het verbeteren van inkoopprocessen. Ik adviseer, u houdt volledig de regie op de stappen die u zelf het meest kansrijk acht. De kosten verdient u op korte termijn terug, terwijl op langere termijn de kwaliteitsverbeteringen en besparingen doorwerken. Uiteraard kan ik u altijd ondersteunen om uw inkooporganisatie verder te professionaliseren.
Uw voordeel!
Direct voordeel door:
- Inzicht in recente uitgaven, uitgesplitst naar productgroep, leverancier en afdeling/locatie;
- Concrete optimalisatie stappen en kostenbesparingen;
- Check op juridische rechtmatigheid en mogelijkheid tot bijsturen;
- Bijdragen aan bewustwording en creëren van draagvlak bij interne klanten;
- Altijd de laatste managementinformatie beschikbaar.
Op langere termijn:
- Strategisch instrument richting interne organisatie en management;
- Benchmarkgegevens voor vergelijking met soortgelijke organisaties;
- Zelf nadere analyses maken met online dashboard, verbeteringen doorvoeren, vernieuwingen initiëren, managen en monitoren.